Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Téli vitaminforrások

2016.02.16

Éltetőforrásaink

A csírák

Ősidők óta nagy tisztelet övezi az „életerőt” hordozó magot, a CSÍRÁT, amely az új élet kezdetét jelképezi. A mai Magyarország területére a gabonacsíráztatás a bronzkor elején a gabonatermeléssel egy időben jutott el. A XVIII. században a hajózás legtragikusabb betegségei közé tartozott a skorbut, amit a híres Cook kapitány csíráztatott árpából készített itallal gyógyított.

A csírák fogyasztása egyszerű út az egészséges táplálkozáshoz. Minden csíra „egészségbombaként” segíti a szervezetet. Részt vesz a salaktalanításban, a legyengült szervezet roborálásában, az immunrendszer helyreállításában és a vitalitás fokozásában. A csíra hatalmas mennyiségű enzimet tartalmaz, amik komplett katalizátorok, ellenőrzik a szervezet összes kémiai reakcióját. Születésünkkor egy adott mennyiségű enzimmel már rendelkezünk, aminek ki kellene tartania életünk végéig, de a helytelen életmód, a rossz táplálkozás és a betegségek óriási mennyiséget fogyasztanak el szervezetünkből. Így szükségessé válik az enzimek pótlása, a legegyszerűbb bevitel a csírákban található természetes módon. Nyers ételt enni abban a formában, ahogy a természetben található egész évben.

 Csíráztatni lehet gabonaféléket, hüvelyeseket, olajos magvakat és zöldségféléket. A nedvesség és hő hatására előbújó, magas rosttartalmú csírákban koncentráltan és könnyen emésztető formában találhatóak meg a létfontosságú fehérjék, ásványi anyagok és vitaminok, valamint enzimek és antioxidánsok. A csírák kiváló forrásai az A; B-komplex ( B17 vitamin pusztítja a rákos sejteket), C-,D-,E-,K-,U vitaminok és ásványi anyagoknak: pl.: kalcium, magnézium, foszfor, klór, kálium, nátrium és szilícium. Többszörösen telítetlen zsírsavak is megtalálhatóak bennük, (linolsav, linolénsav) ezeket, a zsírsavakat nevezzük esszenciális zsírsavaknak. Hiányuk bőrgyulladást, bőrkiütést okoz.

 

A csírák 25%-kal több kalóriát tartalmaznak, mint a hús, de nem hizlalnak, mert nincs bennük zsír, koleszterin, hormon, antibiotikum, és 100%-ban emészthetőek. Nagyon fontos, hogy kizárólag vegyszermentes magokat csíráztassunk.

 

A csíráztatás reneszánszát kezdi élni az emeletes műanyag csíráztató edény, ahol egyszerre több csíranövény is nevelhető. A csíráztatás menete: Megmossuk a magvakat, beletesszük egy zárt aljú tálkába. Engedjünk rájuk minimum annyi vizet, hogy az ellepje őket. Addig maradnak a vízben, míg megduzzadnak. (kb.12h)A megduzzadt szemeket az egyik lyukacsos tálba rakjuk, és folyóvíz alatt leöblítjük. Ezután helyezzük a vízzel teli zártaljú edénybe.


Ha másfajta magot is csíráztatni kívánunk, akkor azt ugyanilyen módszerrel helyezzük a fölé lévő tálkába, majd rakjunk rá egy edényt, ahogy a fotón is látható. Fontos a csíráztató tál elhelyezése is. Sötét helyen a csírák világosak lesznek és B2-vitaminban gazdagok. Világosban a csírák zöldek lesznek és C-vitaminban gazdagok. Ideális csíráztatási hőmérséklet: Gabonafélék:17-21 °C Rizs, babfélék, napraforgó, 20-22 °C Csíráztatás időtartama: 3-6 napig tart.

 

További jó egészséget kívánok! Szabadfalvi Éva életmód és táplálkozási tanácsadó

 

 

Hozzászólások

Hozzászólás megtekintése

Hozzászólások megtekintése

Nincs új bejegyzés.
 

 

Profilkép





Archívum

Naptár
<< December >>
<< 2017 >>
Ke Sze Csü Szo Va
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31