Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Telítetlen zsírsavak

2013.09.10

 Holt tart ma az Alzheimer kutatás?

Magyarországon nincs, illetve alig van kutatás, ami megállíthatatlan azzal nem vagy igen keveset törődünk.

Mivel az Alzheimer-kór megállíthatatlan és gyógyíthatatlan, ellenszere sincs. Amerikai kutatók szerint a többszörösen telítetlen zsírsavak fogyasztása segítene megelőzni az Alzheimer-kór kialakulását, vagy legalább is csökkentené annak esélyét.

 

 

 

 

 

Akik telítetlen zsírsavban gazdag étrendet folytatnak, azoknál aktivizálódik egy enzim, mely normális esetben a neuronokat megvédi azoktól a proteinektől (fehérjéktől), melyek a sejtek „programozott” pusztulását okozzák.

 

 

 

 

Többszörösen telítetlen esszenciális zsírsavakhoz kizárólag növényi tápanyagokkal juthatunk hozzá.

LNS tartalmú telítetlen zsírsavak találhatók: a lenmag, lenmagolaj, repceolaj, dió, zöldleveles növényekben.

EPA,DHA tartalmú telítetlen zsírsavak találhatók: alga, halolaj, kagylóban.

A többszörösen telítetlen Omega 3 zsírsav a repcében és a halolajban van.

Élettani hatása szerint megakadályozza a vérrögök képződését, elősegíti az erek elernyedését és tágulását, javítja a vérkeringést, növeli a HDL-koleszterin szintet, daganat megelőző hatású. A csont leépülés elleni védőhatása is bizonyított.

 

Jelentős védelmet tudhatunk magunkénak, ha olívaolajt fogyasztunk mindennap 2x1 evőkanállal.

 

 

Tünetek és előjelek

 

Nyelvi zavarok

Normális: ha néha nehezen találod meg a szót, vagy rossz szót használsz

Gyanús: ha mindennapi, egyszerű szavakat felejtesz el és helyettük hosszas körülírásokba bonyolódsz – például, ha a banán helyett ezt mondod: „az a sárga hosszú izé, amit meg szoktam enni”.

Dezorientáltság

Normális: ha néha kimegy a fejedből, hogy hová is indultál, vagy rossz sarkon fordulsz be, vagy hirtelen nem tudod, milyen nap van.

Gyanús: ha egyébként ismerős környéken nem tudod eldönteni hol vagy és csak nehezen jutsz haza.

Feledékenység

Normális: ha időnként elfelejtesz ezt-azt, nevet, találkozót, telefonszámot.

Gyanús: ha rendszeresen elfelejted az új információkat, hogy miről beszélgettél valakivel, ha sokszor elfelejted a találkozókat. Ez lehet egyébként az időskori memóriavesztés jele is.

Mindennapi cselekvéssorok

Normális: ha egyszer-egyszer nem zárod el a gázt, vagy visszaszaladsz megnézni, hogy bezártad-e az ajtót, vagy hirtelen nem tudod eldönteni, hogy miért is mentél be a szobába.

Gyanús: ha a szokásos mindennapi cselekvéssorok folyamatosan gondot okoznak. Például, ha egy ismert recept megfőzésének lépéseit nehezen hajtod végre egymás után, összekevered őket.

Csökkent ítélőképesség

Normális: ha halogatsz valamit, amitől félsz. Például a fogorvost.

Gyanús: ha nem törődsz az egyébként komoly, odafigyelést igénylő gondjaiddal, nem öltözködsz fel illendően, vagy egyes helyzetekben nem tudsz viselkedni. Ezeknek oka, hogy nem tudod jól felmérni és megítélni a helyzetet és azok következményeit.

Problémák az absztrakt gondolkodással

Normális: ha nehezen irányítod a pénzügyeidet és nem mindig tartod meg az anyagi egyensúlyt.

Gyanús: ha például nem tudod megjegyezni a bankszámla kivonaton lévő adatokat, vagy nem tudod értelmezni a számokat.

Hangulatváltozások

Normális: ha ok nélkül szomorú vagy.

Gyanús: a hirtelen, logikátlan hangulatváltozások, minden ok nélkül.

Tárgyak rossz helyen

Normális: ha néha elfelejted hova tetted a kulcsaid vagy a szemüveged.

Gyanús: ha egyre gyakrabban találod a vasalót a sütőben, vagy a mobilod a hűtőben.

 

Érdeklődés és kezdeményezés

 

Normális: ha néha eltűnsz és kikapcsolod a telefonod, mert éppen úgy érzed, hogy eleged van mindenből és mindenkiből.

Gyanús: ha egyre gyakrabban húzod ki magad a társasági életből, vagy félelemmel és szorongással töltenek el az új helyek és az új emberek.

 

 

Hozzászólások

Hozzászólás megtekintése

Hozzászólások megtekintése

Nincs új bejegyzés.
 

 

Profilkép





Archívum

Naptár
<< December >>
<< 2017 >>
Ke Sze Csü Szo Va
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31